Тема: Ліплення рельєфу на тему «Гарні квіти та метелики»

Тема: Ліплення рельєфу на тему «Гарні квіти та метелики»

Мета. Провести бесіду про скульптуру; ознайомити учнів з різними вида­ми рельєфів (горельєф, барельєф, контррельєф); формувати навички роботи з пластиліном: розмазування, розкачування, накладання, примазування; уміння застосовувати стеки для вирівнювання, об­різування, загладжування; прищеплювати любов до творів образот­ворчого мистецтва.

Обладнання. Колекція метеликів, таблиці, малюнки, ілюстрації з різними видами метеликів, рельєфні зображення.

Хід уроку

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда про скульптуру.

На площах міст та у парках височать пам’ятники. Це — скульптури. Бачимо їх на могилах героїв, ними прикрашають парадні зали громадсь­ких будівель; на фасадах розміщують герби, рельєфи. Скульптурні стату­етки є у багатьох з нас вдома. Отже, зі скульптурою ви добре знайомі і самі займалися цим мистецтвом, ліплячи фігурки з пластиліну. Слово «скуль­птура» придумали стародавні римляни і означає воно «вирізання», «ви­сікання». Скульптура буває портретною (портрети історичних діячів або історичні композиції), побутовою (побутові сцени), анімалістичною (коли зображують тварин). Ще скульптуру поділяють на круглу, коли вона об’ємна і її можна обійти і роздивитися з усіх боків, та рельєфну — скульптуру на площині, що лише частково виступає над поверхнею. Пригадайте, як називається вид рельєфу, в якому зображення виступає з площини на половину свого об’єму? (Барельєф.)

Як називається вид рельєфу, в якому зображення виступає більше, ніж на половину свого об’єму, майже подібний до круглої скульптури?

(Горельєф.)

Як називається вид рельєфу, в якому на площині вирізано контури

предмета? (Контррельєф.)

2. Перегляд ілюстрації із зображенням різних видів скульптур (за вибо­ром вчителя).

III.Повідомлення теми і завдань уроку.

IV.Робота над темою уроку.

1. Декламування вірша А. Костецького «Метелик».

Метелика ловити я не хочу:

він — квітка неба,

хай живе собі!

Хай крильцями барвистими тріпоче,

щоб радісно було мені й тобі.

І квітку лісову не стану рвати,

її додому я не понесу,

бо вдома їй джмеля не погойдати

і не попити ранками росу!

І ні стеблинку,

гілку чи травинку

я не ображу:

це страшенний гріх!

Бо в кожній з них живе тремка живинка,

що світиться довірою до всіх.

2.        Прослуховування казки Устини Золотоустової «Метелик».

Метелик

Кожна квітка любить метелика. І бажає дати йому барви своїх пелюсток.

Але спочатку квіти не мали кольорів. І одна добра фея, чарівна Кольо-рівна, вирішила наділити кожну квітку своїм кольором. Одна квіточка забажала мати жовтий колір, як сонце. Царівна послала ельфиків до сонця позичити жовтої фарби, і тепер метелик у цієї квітки жовтий.

Друга квіточка мріяла стати синьою — синьою, наче морська хвиля. Два дельфіни, що бавились у морі неподалік піщаного берега, бризнули на квітчині пелюстки синьої фарби. І отримав її метелик на крильця крапельки морської води.

Інша квіточка забажала фіолетової фарби, і Королівна послала двох жай­ворів до царства фіолетових хмар. Який же метелик… красивий! А скромна, ледь помітна квіточка схилила голівку і сказала: — Я так давно мріяла про білий колір. І два снігурі полетіли до Снігової королеви за цим чудовим кольором. Метелика —  білосніжку можна побачити вже з ранньої весни!

От уже ніби всі квіти і метелики отримали свої кольори, але почувся тихенький плач.

—       Хто це плаче? — здивувались усі.

І тут на гілочці побачили маленького метелика, який ніяк не міг ви­брати собі квіточки, бо хотів стати гарнішим за всіх інших.

—       Хто хоче подарувати цьому метеликові краплину своєї барви? —
запитала царівна Кольорівна. І всі по черзі підлітали до малого і струшу­
вали крапельки фарб зі своїх крилець.

Маленький метелик засвітився, наче казковий ельф, барвами веселки. А як виріс, став чарівним принцом квітів!

 

3. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем вчителя).

 

4, Поетапне виконання роботи вчителем і учнями. Як ви вже здогадались, сьогодні героями нашої композиції стануть квіти і метелики. Вони мають бути декоративними, тобто незвичайними,чарівними, казковими.

Працювати будемо у техніці «рельєф». У вас повинні бути заздалегідь підготовлені квадратні або прямокутні картонні основи, вкриті тонким

шаром пластиліну.

Перед початком роботи подумайте про те, як розмістити зображення на картоні так, щоб зверху, знизу чи з боків не залишилось вільного місця. Як це зробити? Квітку разом із листочком можна уявити собі по-різно­му — видовженою вгору чи вшир або однаковою за висотою та шириною, тому картонну основу для неї можна взяти будь — яку. Не забувайте, що біля квітки необхідно розмістити ще й метелика. Поміркуйте, як композиційно все це розташувати на картонці.

Далі послідовність роботи буде такою. Ви вже уявили собі свою квітку та метелика (і саме на своїй картонці) — намалюйте це легеньким подряпуван­ням по шару пластиліну будь — яким загостреним предметом (кінцем стека, цвяхом, стержнем від кулькової ручки, олівцем тощо). По назначених лініях викладіть пластиліновий джгутик. Обмежені джгутиком поверхні заповніть пластиліном. Таким чином ми отримаємо рельєфні, тобто випуклі, силу­етні зображення. Спробуйте рельєф зробити дещо вищим, випуклішим (це робиться накладанням зверху шматочків матеріалу та його примазуванням). Опуклі форми метелика та квітки можна оздобити і заглибленим рель­єфом. Що це таке? Згадайте, як ви залишаєте сліди, коли йдете по мокро­му піску чи землі. Або уявіть, що ви натиснули на вогку глину чи сніг долонею. А тепер тільки від вашої фантазії залежить, яку дивовижну квітку чи метелика ви зробите у рельєфі та якими різноманітними і цікавими будуть їхні рельєфні оздоблення.

V. Підсумок уроку.

  1. 1. Перегляд і демонстрування дитячих робіт.

2. Прибирання робочих місць.

 

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*