«Гарні вчинки — ознака вихованої дитинки» Бесіда

Багато років тому, коли людина стала перетворювати навколишній світ, робити його кращим, цікавшим, з’явилася культура. Виникла необхідність у спілкуванні з іншими людьми, у певних правилах взаємин. Ішов час, змінювалися люди, їхне життя, поведінка. Змінювалися і уявлення про те, що добре і що погано, що прийнято в сустльстві, а що ні, змінювався етикет.
Етикет — це правила поведінки в сустльстві, людських взаємин людей, правила ввічливості.
Якщо людина дозволяє собі робити тільки те, що їй хочеться, незважаючи на оточуючих, про таку говорить, що це невихована людина, яка не дотримується правил етикету. Такі люди не викликають поваги.
Доволі часто зовні красива, охайно одягнена, людина поводиться грубо, непристойно. Така людина нікому не в радість. Навіть і зовнішній вигляд не може змінити думку оточуючих про неї. I навпаки, є люди не дуже красиві, не¬модно одягнені, але дуже добрі, чуйні та ввічливі. 3 такими людьми завжди хо¬четься спілкуватися, бути поруч з ними. Культурна людина ніколи не скривдить, не стане кричати та ображати, тому що знає, що це некрасиво.
Допомагати оточуючим людям, піклуватися про них, співчувати — найголовшше для культурної людини. Бона завжди дотримає даного слова, не підведе у важку хвилину. Вона надійна й порядна.
СИТУАЦІЇ МОРАЛЬНОГО ЗМІСТУ
1. Сашко і Петрик запросили Тетянку покататися на санках з гірки. Тетянка боялася. Сашко сказав, що це зовсім не страшно, і на підтвердження зїхав сам. Тетянка сіла на санчата. Але на середині гірки вони перекинулася, і Тетянка опинилася в снігу.
Запитання і завдання для дітей:
Як поведуться хлопчики?
Що б ви зробили на їхньому місці?
2. Була велика перерва. Учні грали на вулиці. Пройшов дощ, на асфальті стоя¬ли великі калюжі Катруся посковзнуась і впала в калюжу. Хлопчики, і однокласники, які були поруч, голосно розсміялися, Катруся не могла підвестися, тому що дуже боліло коліно. На очі набігали сльози, а зовсім близько стояли товариші і сміялися.
Раптом до дівчинки підійшов Сергійко, її сусід, допоміг підвестися, почистити одяг, запитав, чи не боляче вдарилась.
Запитання і завдання для дітей:
Як ви оцінюєте поведінку Сергійка?
А як можна назвати поведінку інших хлопчиків?
Чи не траплялося у вашому класі подібних випадків? Розкажітъ.
3. Миколка дуже любить жарти, лю¬бить веселі оповідання, мультфільми. Любить пожартувати з товаришами. Ось, наприклад, учора йшов він шкільним коридором та побачив, що його однокласник Мишко посковзнувся і впав. Очевидно, дуже боляче вдарився. Микола, звичайно, засм!явся та запитав йо¬го: «Ну, як посадка?»
Але Мишко чомусь образився і пішов.
Запитання до дітей:
Чому образився Мишко?
Як повинен був поводитися Микола, побачивши товарища, який упав?
Чи не траплялися з вами чи з вашими друзями подібні історії?
4. Мама дала Дмитрику цукерки, щоб він почастував своїх товаришів. Коли Дмитрик вийшов у двір, то побачив, що серед друзів був і його кривдник — Сергійко, який часто грубо його штовхав, ображав. Дмитрик замислився, як йому вчинити: чи пригощати Сергійка, чи ні?
Запитання до дітей:
Як би вчинили ви на місці Дмитрика? Чи траплялося з вами щось подібне? Як ви себе поводили?
5. Миколка та Василько навчаються в одному класі. Якось під час перерви Микола вдарив однокласника, бо в нього був поганий настрій.
Запитання до дітей:
Як ви гадаєте, що повинен був зробити Василько? А як би вчинили ви?
6. У тебе нова цікава іграшка. Всі діти стали в чергу, щоб погратися нею. Але тут підходить твій кращий другі просить дати іграшку йому.
Запитання до дітей:
Як ти маєш повестися і чому?
Прислів’я
• Не смійся з другого, щоб тобі такого не було.
• Не радій чужому горю.
• Добрий друг підніме людину, а лихий погубить.
• Справжній друг зізнається в біді.
• Ввічливих і лагідних скрізь шанують.
«ШКІДЛИВІ ПОРАДИ»
Якщо твій товариш (найкращий друг) випадково впав, покажи на нього пальцем, смійся, щоб він бачив, що ти зовсім не засмутився.
Справжній товариш школи не засмучує своїх друзів.
Дівчаток треба не помічати і не давати їм проходу ніде, їм можна ніжки підставляти, лякати з-за рогу, можна навіть і язика показати.
(За Г. Остером)
Запитання до дітей:
Чи прислухаєтесь ви до тих «порад»?
Чемний герой
Вітько — третьокласник
крокує додому
героєм таким, що не снилося
нікому.
Аж раптом
Вітькові назустріч —
Першак.
Усміхнувся Вітъко
і сказав:
—Так-так! —
I, випнувши груди,
підходить до нього:
• Гей, ти!
Потрібно старшим
Давати дорогу! —
I хлопця малого
портфелем як лясне!
Аж всівся на землю
малий першокласник.
Вітъко реготнув:
• Так і потрібно,
Щоб знав! —
I далі по вулиці прокрокував.
(А. Костецький)
Запитання до дітей:
Чи можна Вітька назвати чемним героєм? Чому?
«КОРИСНІ ПОРАДИ»
Багато друзів — життя веселіше!
Для того щоб у тебе було багато друзів, послухай декілька порад.
• Ніколи не груби своїм товаришам.
• Не обзивай їх образливими словами.
• Не давай їм прізвиськ.
• Не прагни кого-небудь ударити або штовхнути, щоб зайняти зручне місце.
• Не забувай з усіма вітатися. Навіть з тими, хто зовсім маленький.
• Дружити можна і потрібно і з малюками, і з великими хлоп’ятами, і з хлопчиками, і з дівчатками.
• Якщо ти за що-небудь образився на свого друга, постарайся швидше забути і пробачити йому свою образу.
• Не злися!
• Якщо твій друг просить у тебе яку-не-будь іграшку або подивитись, прочитати книгу, не відмовляй йому.
• Не скупися!
• Якщо ти сам узяв у друга книгу або іграшку, поводься з цими речами акуратно і не забудь повернути їхсвчасно.
I друзів у тебе з’явиться багато, і життя стане веселішим.
(За А. Васильєвою-Гангнус)
Списав задачу
Павлик прийшов до школи дуже стурбований. Дома він довго сидів над задачею и не міг її розв’язати. Тепер він прийшов до школи, щоб у когось списати задачу. Бо працювати сам Павлик не любив.
Прийшла Зіна. Вона добре уміла розв’язувати задачі. Павлик запитав у неї:
— Зіно, на скільки питань задача?
— На три, — відповіла Зіна, — а хіба ти не розв’язав?
— Не вийшло… Дай, Зіно, списати…
— Ой, Павлику, чому ж ти сам не хочеш працювати? — запитала Зіна.
Вона дала йому свій зошит.
Павлик почав списувати. Списав одну дію, другу, перейшов до третьої. В третій дії він помітив у Зіни помилку. Там, де треба було написати 23, Зіна написала 32.
У своєму зошиті Павлик написав правильно, а Зіні не сказав, що у неї помилка. Учителька зібрала зошити для перевірки. Наступного дня вона принесла зошити.
У Павлика — п’ять, — сказала вчителька. — Молодець, Павлику, добре попрацював над задачею. А тобі, Зіно, чотири. Помилку допустила.
Зіна зблідла. Вона глянула на Павлика. Павлик почервонів і схилив голову над партою.
(В. Сухомлинський)
Запитання до дітей:
Як ви оцінюєте вчинок Павлика?

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*