Тема. Л. ГЛІБОВ «КОТИЛАСЯ ТАРІЛОЧКА», «ХТО ДОНЯ?»,О. СЕНАТОВИЧ «БІГЛИ ДІТИ ПОВЗ ЯЛИНКУ…»; Т. КОЛОМІЄЦЬ «ЗАГАДКА».

Мета: ознайомити учнів із віршами-загадками; вчити розгадувати за¬гадки, відшуковувати в них ключові слова; розвивати образне мислення учнів уміння зіставляти, аналізувати; виховувати любов до рідної мови, кмітливість, увагу; стимулювати уяву, допитливість; удосконалювати навички виразного, свідомого читання.
ХІД УРОКУ
І. Мовна розминка
1. Скоромовка.
Вибіг Гришка на доріжку,
На доріжці сидить кішка.
Взяв з доріжки Гришка кішку —
Хай спіймає кішка мишку.
2. Мовні загадки-жарти.
З «т» — скрізь тихо, З «м» — для їжі лихо:
Погризе, ще й у нору занесе. {Тиша — миша)
З «м» — на городі росте, З «р» — у воді живе. (Мак — рак)
Без «т» — коли вода кипить, А з «т» — з дерев звисають. (Квіти — віти)
3. «Зоряна година».
Із букв слова соловейко скласти слова.
(Соло, коло, колесо, воло,лев…)
4. Читайте, доповнюйте склади, утворюйте слова.
Кро — ки кро — кодил ли — це ли — сиця
кро — лик кро — на ли — па ли — стопад
кро — пива кро — хмаль ли — пень ли — стоноша
5. Читайте, відповідайте: який? яка? яке?
Будинок — …
білка —…
лев—…
зірка—…
пиріг —…
бабуся —…
6. Додайте слово.
Лащиться (хто?) —… (собака).
Дзвенить (що?) —… (струмок, дзвінок).
Віє (що?) —… (вітер).
Гуркоче (що?) —… (грім).
Блимає (що?) —… (блискавка).
Малює (хто?) —… (художник).
Повзе (хто?) —… (гадюка).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Червоний колір,
винний смак,
Кам’яне серце.
Чому то так? (Вишня)
— Що таке загадка? (Загадки — стислі поетичні, а іноді — й про¬зові твори, які у «прихованій формі» зображують окремі предмети чи явища, не називаючи їх.)
— Які слова допомогли вам відгадати загадку?
— Хто складав загадки? Для чого?
— Загадки розвивають кмітливість, увагу, стимулюють уяву, допитливість.
Загадки писали й українські поети. На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із загадками Леоніда Глібова.
ІІІ. Опрацювання загадки Л. Глібова «Котилася тарілочка»
1. Ознайомлення з біографією поета.
— Леонід Глібов народився 5 березня 1827 року на Полтавщи¬ні. Дитинство Льолика — так називали хлопчика у родині — мину¬ло в селі Горбак Кременчуцького повіту. Лише у віці 13 років він по¬чав навчання у Полтавській гімназії.
Леонід багато читав, особливо захоплювався поезією Пушкіна, Лєрмонтова. Починав складати вірші спочатку російською мовою,а потім — українською. Свої твори друкував під псевдонімом Ді¬дусь Кенар. Розповідають, що його батько колись купив такого спі¬вучого кенаря, що через нього сусіди прозвали Івана Назаровича по-вуличному «Кенар». Це прізвисько і згадав Глібов, віддаючи до друку свого першого вірша для дітей. За своє життя Л. Глібов напи-сав понад 50 віршованих загадок. Ми опрацюємо лише дві з них.
2. Читання загадки «Котилася тарілочка» вчителем до слів «…стало жаль усім».
— Хто зможе відгадати загадку?
— Скільки буде відгадок?
— В яких словах сховались відгадки? (Золота тарілочка, чор¬на баба)
3. Словникова робота.
Жар крутій хорошая
туман котилася золотая
жарти забавляла синій
тарілочка заховала покриє
Читання слів «буксиром» за вчителем.
— На яке запитання відповідають слова першого стовпчика?
— Яке слово «зайве» у другому стовпчику? (Крутій)
— У третьому? (Покриє)
4. Гра «Бджілки».
Напівголосне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
— Знайдіть і прочитайте опис сонця, опис ночі.
— Із чим поет порівнює сонце? А з ким — ніч?
5. Читання загадки учнями «ланцюжком».
— В якому значенні вжито слово золотая?
— Доберіть синонім до слова ясне (яскраве), антонім до слова чорна (біла).
6. Гра «Луна».
«Сильніший» учень читає речення, а «слабший» читає це речен¬ня після прослуховування.
IV. Опрацювання загадки «Хто доня?»
1. Що таке акровірш (акростих)? Гра «Мікрофон».
2. Гра «Бджілки».
Напівголосне читання вірша учнями.
— Чи отдразу відгадали загадку? Як ви це зробили?
3. Читання загадки учнями «ланцюжком».
— Яка відома загадка «заховалась» у вірші?
— Які ще овочі можуть бути відгадкою до цієї загадки? (Редис¬ка, ріпа)
4. Гра «Актори».
Прочитати загадку із захопленням, зі здивуванням.
П. Опрацювання вірша М. Підгірянки «Загадка»
1. Читання вірша вчителем.
— Чи відгадали ви, що то за птахи?
2. Словникова робота.
Птахи прийде
весною запалить
улітку зірвуться
осінь поринуть
Читання слів «луною» за вчителем.
3. Гра «Рибки».
Читання учнями тексту мовчки, кожен — у своєму темпі, при цьому діти можуть ворушити губами.
— Які слова допомогли відгадати загадку?
— Чому птахи змінюють колір?
— Про які пори року йдеться у вірші?
— А яка не згадується? Чому?
— По скільки птахів сіло на кожну гілку?
— Доберіть рими.
4. Гра «Земля — небо».
За командою «Земля» діти нахиляються до книжки і читають текст. За командою «Небо» — підводять голови, прибираючи вка¬зівки від тексту. Знову чують «Земля» — очима знаходять, де вони припинили читання.
V. Опрацювання вірша О. Сенатович «Бігли діти повз ялинку»
1. Самостійне читання вірша учнями.
— Чи здогадалися ви, хто ця пустунка?
— Які слова допомогли вам відгадати цю загадку?
2. Читання вірша хором «дощиком».
— Що особливого побачили у вірші?
— Згадайте, що таке акровірш.
— Де бігли діти?
— Що нового побачили?
— Хто був у хатинці?
— Як вона привіталася із дітьми?
3. Гра «Хто краще?»
Конкурсне читання вірша.
— Доберіть риму.
Ялинку —… (хатинку); там —… [діткам);
подарувала —… (подарувала, назвала).
VІ. Опрацювання вірша Т. Коломієць «Загадка»
1. Читання загадки вчителем.
— Хто розгадав загадку?
— Кого поетеса називає крикля-зникля? Чому?
2. Словникова робота.
— Доберіть слова-родичі.
Крик — кричати, закричати, перекричати, докричатися. Зник — зникнути, зникати, зникнення.
— Як утворилися слова крикля-зникля?
3. Читання вірша учнями «хвилею».
— Чиїми голосами відповідала крикля-зникля?
— Якою ви уявляєте собі криклю-зниклю?
4. Робота в групах.
— Намалюйте портрет криклі-зниклі. Розкажіть про неї.
— Скільки дійових осіб у вірші?
5. Читання вірша за особами.
— Де можна почути луну?
VІІ. Підсумок уроку
— Яка тарілочка кожного дня котиться по небу?
— Як називає ніч Леонід Глібов у своїй загадці?
— Як називається загадка про моркву? Хто її автор?
— Що це за птахи, які сіли спочити на клені?
— Кого побачили діти, коли бігли повз ялинку?
— Хто називає луну крикля-зникля?
— Пригадайте, які ще вірші Тамари Коломієць ви читали.
— З якими творами ознайомилися?
— Що таке загадка?
— Хто писав загадки?
— Які ви знаєте загадки?
VIІІ. Домашнє завдання
Читати, намалювати малюнок до одного із віршів-загадок.
Відповідати на запитання (С. 46).

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*