Тема. Птахи – наші друзі.

Мета. Формувати уявлення про світ птахів. Вчити дітей вдумливо, дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій.
Розвивати спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, допитливість.
Виховувати кращі людські якості, любов до природи.
Обладнання: картки зі словами для ігор, плакати на тему, малюнки дітей.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1. Привітальне слово вчителя.
Встаньте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Гостей наших привітаймо
(Добрий день!)
Та у подорож рушаймо!
2. Виступ дітей.
1. Гуляють білі сніговиці,
Тріщить мороз. Гудуть вітри.
Сидять зажурені синиці,
І повзики, і снігурі…
2. Зима… зима. Не те, що влітку –
Біліє далеч снігова,
І на малесеньку чечітку
Колючий острах навіва.
Дзьобатий дятел працьовито
У кору стука – не дарма.
Але тепер йому не літо –
Кругом зима, кругом зима!
3. А сніг лежить, а вітер злиться.
І навіть щиглик на біду,
Хоч звичка в нього – бадьориться,
Притих під кущиком в саду.
3. Вступне слово вчителя.
— Дорогі друзі! Сьогоднішній ранок присвячений природі. Адже природа – це багатство народу. Її необхідно берегти, як ми бережемо життя людини.
(Запис голосів пташок.)
— Птахи – дивовижні створіння природи. Чи можемо ми уявити собі життя лісів, полів, луків без пташок? А скільки користі приносять птахи людині!
— Люди здавна спостерігали за польотом пташок і мріяли піднятися в повітря. Тепер ця мрія здійснилася. Стрімкі стальні птахи-літаки підкорили небесний простір.
— Сильних і сміливих людей прийнято називати соколами, орлами, коханих людей ласкаво називають «журавкою», «лебідкою», дітей ніжно називають чижиками, горобчиками, а задирикуватих і дратівливих – півниками.
— Давайте ж і ми сьогодні віддамо птахам дань пошани і любові.
— Здійснемо з вами подорож у казковий світ птахів. Подорожувати будемо по зупинках.

Орнітологів Загадкова
(цікавинки)

Скоромовна Ігрова

Ерудитів Народознавча

ІІ. Основна частина.
1. Зупинка «Загадкова».
— Перша наша зупинка «Загадкова».
На зупинці «Загадковій»
Загадки пташок чудових.
(Діти тримають в руках малюнки птахів і читають загадки.)
1. Не стулить і на мить очей —
Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива.
Ні, це не кішка, а … (Сова)
2. Що воно за птиця?
Все життя співати
В півня вчиться,
Але й досі зна вона всього
Лише половину пісеньки його. (Зозуля)
3. Відгадайте, друзі, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
4. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс:
Малих жабеняток
Для своїх дитяток. (Журавель)
5. Гриць дивується, питає,
Що за пташка так співає:
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
А ще інколи бува,
Що кричить немов сова!
Хто ж виспівує отак? (Шпак)
2. Зупинка «Ігрова».
— У пташині ігри радо
Ми пограємо, малята.
1. Гра «Знайди зайве слово»
РОНАВО КИГРА КАШП ШИНАМА ЦЯСИНИ
(Ворона, граки, шпак, машина, синиця).
— Яке слово зайве? Чому?
2. Гра «Анаграма». (Робота в групі)
У К Р А В О С Ш П
1 2 3 4 5 6 7 8 9

2 3 1 2 (крук)
7 6 5 4 (сова)
8 9 4 2 (шпак)
3. Зупинка «Народознавча».
— З покоління в покоління передавалися спостереження за птахами та їх зв’язок із різними явищами природи. На низку пам’яті добиралися народні прикмети, допомагали завбачувати погоду.
— Які народні прикмети ви дібрали?
(Складання квітки. Дитина читає прикмету, прикріплює пелюстку.)
• Птахи в’ють гнізда на сонячній стороні – на холодне літо.
• Ранній приліт жайворонків та грачів – на теплу весну.
• Побачив шпака – знай: весна біля порога.
• Гуси сидять, поховавши голови під крило, — буде похолодання.
• Жайворонок з’явився – до тепла, а зяблик – до холоду.
• Зозуля стала кувати – морозам не бувати.
• Взимку птахи сідають на сніг і кричать – буде хуртовина.
4. Зупинка «Ерудитів».
— Щось відоме і нове
Зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай,
Точну відповідь шукай.
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння.
І тоді прийде уміння.
— Ось і на нашій зупинці вам потрібно відгадати цікаві загадки і задачки.
• Чи може страус себе птахом назвати? (Ні, бо він не може говорити.)
• На дереві сидять два птахи: 2 горобці, всі інші ворони. Скільки ворон сидить на дереві?
— Зимовий вітерець попустував:
Геометричні фігури він змішав.
А ти, ерудите, не барися,
І до фігур ти вмить берися.
Скоріше птаха ти складеш
І перемогу здобудеш.
(Діти складають танграм.)
5. Зупинка «Скоромовна».
— Діти, вам необхідно, якомога швидше промовити скоромовку.
• Жатка в полі жито жне,
Жатку жайвір дожене.
• Летіла сова,
Торохтіла слова:
— Чи сон це, чи слон це,
А може і сонце!
• Горобець гука грака, ґава гатить гопака.
6. Зупинка «Орнітологів».
— Орнітологія – наука, що вивчає птахів. Орнітолог – це та людина, яка вивчає життя пташок.
— Наші початківці-орнітологи підготували цікаві відомості про пташок. Давайте вислухаємо їх.
(Виступ дітей)
• Найбільш морозостійкі серед птахів – качки і гуси, витримують мороз до 110 градусів.
• Найбільший птах у нашій країні – лебідь. Його вага сягає 12-16 кг. Лебеді-кликуни можуть літати на висоті більше 8 км.
• Деякі птахи стали у людей символами:
лебідь – символ вірності і любові;
ворона і сова – символ мудрості;
голуб – символ миру.
ІІІ. Заключна частина.
1. Творчо-емоційна вправа.
— Діти, заплющіть очі і уявіть себе пташками. Про що ви б попросили людей, щоб зберегти природу?
(Діти висловлюють думки)
2. Виступ дітей.
1. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
2. Зустрінуться в рідному краї
З ключем журавлиним вгорі
Синичок та щигликів зграї,
І сонце всміхнеться мені.
3. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
3. Слово вчителя.
— Ну ось, діти, і завершилася наша подорож до країни пташок. Але не слід забувати про наших пернатих друзів. Любіть і бережіть природу, будьте природі другом!

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*