Тема. Роль дієслів у мовленні. Зв’язок дієслів з іменниками в реченні.

Мета: закріпити знання про слова, які називають дії предметів; на¬вчитися правильно вимовляти і писати слова килим, парасолька; розви¬вати спостережливість, працелюбність, повагу до народної творчості.
Обладнання: зображення килима,парасольки.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 5)
— Про що була загадка? (Про ковзани)
— Поставте запитання до назв дій. (Що роблять? — Крешуть, ріжуть, залишають)
— Змініть ці слова так, щоб вони відповідали на питання що робить1. (Що робить? — Креше, ріже, залишає)
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми з’ясуємо, чи могла б існувати наша мова без слів — назв дій та як ці слова залежать від слів — назв предметів. Також навчи¬мося правильно вимовляти й писати слова килим, парасолька.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Хвилинка чистопису
— Запишіть каліграфічно рядок: рл ек ла спекла.
— Доберіть слова з кожним буквосполученням. (Терла, Рекс, лагідний)
— Усно складіть з одним із них речення. (Рекс — наш вірний пес.)
2. Колективна робота з підручником (вправа 6)
— Прочитайте вірш.
— Чому в бобра «добра багато»? (Бо він дні і ночі охоче робив: сіяв, віяв, косив, молотив.)
— Випишіть назви дій. Знайдіть серед них чотири слова з одна¬ковою кількістю звуків. (Робив, косив, сіяв, віяв, молотив)

Складіть звукову модель слова сіяв.
= о = о-
Як ви розумієте прислів’я?
Як дбаєш, так і маєш.
Хто як робить, так тому й родить.
Гра «Розсекречення шифрувальника» (вправа 7)
Словникова робота.
Доповніть текст, замінюючи малюнки словами так, щоб вони зв’язувалися з іншими словами в реченнях.
— А тепер випишіть назви дій, які відповідають на питання що зробила? (Поламалась, витерла, спекла)
— Із якими словами в реченні вони зв’язані? (Поламалась пара-витерла пил, витерла Наталочка, спекла мама, спекла пиріг)
— Парасольку, діти, було винайдено в Давньому Китаї. Спочатку виготовлялася із натурального шовку і захищала тільки від пекучого сонця. А згодом створили матеріал, який не пропускає воду. Тепер використовуємо парасольку, в основному, для захисту від дощу.
— Отож ще раз прочитайте в рамочках слова килим, парасолька запам’ятайте їх написання,
3. Фізкультхвилинка
V.Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота за варіантами (вправа 8)
— Прочитайте речення і скажіть, скільки їх. (Два)
— Установіть зв’язки між словами в реченнях.
1варіант — перше речення; ІІ варіант — друге речення,
Землю красить сонце. Людину красить праця,
Сонце (що робить?) красить; Праця (що робить?) красить;
красить (що?) землю красить (кого?) людину
(Двоє учнів виконують це завдання на дошці.)
— З якими словами пов’язані слова, що називають дію предмета? г, землю; людину, праця) .
— Що вони називають? (Предмети)
— Який висновок із цього можна зробити? (Слова — назви дій у реченні зв’язуються зі словами — назвами предметів.).
— Давайте об’єднаємо ці два речення в одне за допомогою слова а. Прочитайте утворене речення. (Землю красить сонце, а людину красить праця. )
— Яке слово повторюється в утвореному реченні? (Красить)
— Опустіть це слово в другій частині речення й запишіть утворене. Перед а поставте кому.
— Ще раз прочитайте і запам’ятайте це прислів’я. (Землю красить сонце, а людину — праця.)
VI. Підсумок уроку
— Що нового ви дізналися про слова — назви дій? (Слова — назви дій у реченнях найчастіше зв’язуються зі словами — назвами предметів).
Наприклад:
Мама поливає квіти водою з лійки.
Поливає (хто?) мама, поливає (що?) квіти, поливає (чим’?) водою.
— Правопис яких слів сьогодні запам’ятали? (Килим, парасолька)
— Складіть із ними речення. (Китайці винайшли парасольку від сонця. У моїй кімнаті великий пухнастий килим.)
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 9.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*