Тема. Спостереження за роллю службових слів у реченні.

Мета: продовжувати давати учням уявлення про службові слова та їх роль у реченні;формувати навички правильно вимовляти їх та писати окремо від інших слів; вчити складати текст з деформованих речень, вести діалог; виховувати любов до природи та обережність у поводженні на дорогах.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети
уроку
— Прочитайте вірш, записаний на дошці:
Жив (на) світі дід Василь.
(У) кисіль він сипав сіль.
Цукор клав (у) холодець, (а)
(у) чай — жовтки (з) яєць.
Був дідусь наш (не) дивак,
(а) робив це просто так,
(а) робив це все (для) штуки,
(щоб) сміялися онуки.
(В. Бичко)
— Що ви помітили? (У вірші пропущені слова).
— Вставте їх і прочитайте, що вийшло.
— Хто знає, як називаються такі слова? (Службові)
— Сьогодні ми будемо продовжувати поговорити про службові слова: чому вони так на¬зиваються, яка їх роль у реченні. Також сьогодні ми вчитимемося скла¬дати текст із деформованих речень і вести діалог.
ІІІ. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Виконання вправи 41.
1. Попрацюйте разом! Виразно прочитайте текст. Подумайте, яку його час¬тину треба читати швидше, голосніше, з напруженням.
ВОЛОХАН — СМІЛИВИЙ І ПРУДКИЙ
Умк зробив для молодшого брата Тико ма¬ленькі нарти. Хлопчик запріг у них свого собаку Волохана.
— Волохане! Біжи в тундру! — скоманду¬вав Тико. Собака вивіз хлопчика на високий горбок. А з другого боку горба лежав на снігу білий ведмідь. Побачивши хлопця й собаку, він схопився на ноги і кинувся до саней.
— Волохане! — загукав Тико. — Тікай! Ай-яй! Як вихор, зірвався Волохан. Швидко біг
ведмідь, та не догнати йому Волохана!
За Миколою Трублаїні
Нарти — сани, в яких їздять на собаках.
2. Поділіть текст на три частини.
3. Спишіть виділене речення. Підкресліть службові слова. Прочитайте записане без підкреслених слів. Зробіть висновок, для чого вживаються такі слова.
2. Прочитай і спиши словосполучення. ( вправа 42)
Вийшли на вулицю; поїхали в метро; зу¬стріч з друзями; від понеділка до четверга; хлопчики й дівчатка; малий, але сильний.
— За допомогою яких слів зв’язані між собою виді¬лені слова?
3.Робота над лічилку.(вправа 43)
Ку-ку-рі-ку, півнику, гайда!
Була в мене дівчина Найда.
І хліб пекла, й по телята йшла,
і корову заганяла,
та ще й пісеньку співала.
— До яких слів не можна поставити питання?
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота над вправою 44
— Прочитайте слова. Подумайте, які слова треба додати в кожному рядку, щоб утворилися речення.
Дерева, білка, пеньок, стрибнула; лапках, тримала, вона, шишку; пеньку, поснідала, білочка.
— Складіть і запишіть речення. Підкресліть слова,які ви додали.
V. Підсумок уроку
— Як називають слова, до яких не можна поставити питання? (Службові слова)
— Чому? Наведіть приклади. (Часто без них не можна скласти речення. Бо службові слова служать для зв’язку слів.)
(Перелітні птахи повернулися з вирію. Я відвів молодшу сестричку до бабусі. Олівець закотився під стіл.)
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 45.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*