Тема. Визначення кореня слова шляхом добирання споріднених слів

Мета: учити спостерігати за однаковим написанням коренів у споріднених словах; формувати вміння виділяти корінь у спільно-кореневих словах; розвивати спостережливість; виховувати увагу й наполегливість.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
І. Перевірка домашнього завдання (вправа 55)
— Прочитайте текст, який ви записали.
— Назвіть споріднені слова і корінь у них. (Лось, лосиха, лосеня)
— Яке речення з тексту відповідає цій схемі?

(З чагарників до озера пробиралася сім’я .)
— Доберіть спільнокореневі слова до слова рука.
— Що ви помітили? (Так, дійсно корінь рук = руч, бо всі ці слова за значенням пов’язані з рукою, лише в корені відбулося чергування к-ч. Про це ви більше дізнаєтеся пізніше.)
III. Робота над вивченням нового матеріалу
І. Колективна робота з підручником (вправа 56)
— Запишіть слова літо і літак. Позначте в них спільну частину і скажіть, чи є ці слова спорідненими. Чому?
— Прочитайте додатковий теоретичний матеріал на С. 28.
— З’ясуйте, які з поданих нижче слів є спорідненими. (Літо—літечко, вода — водичка, літати — літак,голуб—голубчик, гора — горіти)
— Спишіть парами лише споріднені слова й позначте в них корінь.

— У яких словах спільні частини тільки звучать і пишуться одна¬ково, але значення мають різне? (Гора — горіти)
2. Робота з картками за варіантами
— Із групи слів виберіть спільнокореневі та визначте корінь.
Дорогий, дорога, подорожник, придорожний.
Сніжинка, сніжний, підсніжник, пролісок.
Син, синій, синець, синівська, спросоння, сон, синок, сонний.
3. Фізкультхвилинка
4. Творча робота (вправа 57)
— Розгляньте малюнки і запишіть назви зображених предметів у три стовпчики.
Годинник Шпаківня Голубник
— Чому ці предмети так називаються? (Годинник показує час, тобто години; шпаківня — житло шпаків; голубник — будиночок для голубів.)
— Доберіть до кожного слова спільнокореневі і запишіть їх. (Година, годинонька, годинникар, годинничок, годинка; шпак,
шпачок, шпаченя, шпачиха; голуб, голубок, голуб’ятко, голуб’я)
— Позначте у словах кожного стовпчика корінь (спільну частину).
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Самостійна робота (вправа 58)
— Прочитайте і спишіть вірш.
— На які питання відповідають виділені слова і що вони називають? (Яснесенький, тихесенький, малесенький — який?, називають ознаку предмета.)
— Користуючись поясненням у додатковому теоретичному матеріалі на С. 29, визначте корінь у словах яснесенький, малесенький. (Яснесень¬кий — ясний, ясно; малесенький — малий, маленький, мало)
2. Гра «Хто більше?» (вправа 59)
— Доберіть спільнокореневі слова — назву предмета, назву ознаки і назву дії — з коренем зим. (Зима, зимонька, зимка, зимівля, озимина; зимній, зимовий, зимувати, дозимувати, перезимувати)
— Визначте переможців!
V. Підсумок уроку
— Які слова є спорідненими?
— Чи достатньо тільки однакового написання коренів, аби вважати слова спільнокореневими?
— Наведіть приклади споріднених слів. Який у них корінь?
— Чому горе і гора не є спорідненими?
— А сніг і сніжок? Чому?
— Що треба зробити, щоб правильно визначити корінь у словах?
VI. Домашнє завдання з інструктажем
Додатковий теоретичний матеріал на С. 28, 29, вправа 60.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*