Тема. Змінювання дієслів з іменниками за зразком «один — ба¬гато». Вимова й написання слова жайворонок.

Мета: розвивати вміння змінювати слова за зразком «один — ба¬гато»; закріплювати навички розпізнавати дієслова за питаннями; вчити встановлювати синтаксичні зв’язки дієслів з іменниками; на¬вчити вимовляти й писати слово жайворонок; вчити розуміти текст І одного прослуховування; виховувати повагу до традицій українського народу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
І. Перевірка домашнього завдання (вправа 9)
— Прочитайте виразно вірш і скажіть, кому дякують люди. (Хлі¬боробам, ковалям, будівельникам, письменникам, учителям)
— У яких рядках сказано про письменників? (Пишуть книги нам чи-тати.)
— А про вчителів? (Шкіл науку нам дають.)
— А про хліборобів? (В поле йдуть орати.)
— А про ковалів? (Плуги міцні кують.)
— А про будівельників? (Будують теплі хати.)

— Які назви дій ви виписали? Прочитайте, ставлячи до них питання. (Йдуть (що роблять?), орати (що робити?), кують (що роблять?), будують (що роблять?), пишуть (що роблять?), читати (що робити?), дають (що роблять?).)
— Які слова ви підкреслили? (Орати, читати — що робити?)
2. Пошукова робота
— На дошці записані стовпчики слів. Зв’яжіть їх попарно і запишіть речення.
— Чому саме так ви поєднали слова? (Бо говориться про людей і рід їх занять.)
— На які питання відповідають слова, що називають дії людей? (Що робить ? що роблять ?)
— Чому ми ставимо різні запитання? (Коли говоримо про одну лю¬дину, ставимо питання що робить?, а коли про дію багатьох — що роб¬лять ?)
III. Повідомлення теми й мети уроку
— Сьогодні ми переконаємося в цьому^ спостерігаючи, як зміню¬ються слова — назви дій зі словами — назвами предметів. Також навчи¬мося правильно вимовляти й писати слово жайворонок.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Колективна робота з підручником (вправа 10)
— Запишіть, доповнивши правий стовпчик за зразком. (Ковалі (що роблять?) кують. Учні (що роблять?) пишуть. Спортсмени (що роблять?) пливуть. Жайворонки (що роблять?) співають.)
— Усно поширте речення іншими словами. (Ковалі кують підкови коням. Учні пишуть диктант. Спортсмени пливуть брасом. Жайворонки співають високо в небі.)
— Зверніть увагу на написання слова спортсмен. Подумайте, з яких слів воно утворилося. (По-англійськи — спортивний чоловік.)
2. Словникова робота
— Зверніть увагу на написання слова жайворонок. Ще раз його вимовте. Що вам відомо про цю пташку?
Тоді послухайте. Жайворонок — пташка, трішки більша від горобця. У неї широкі й довгі крила, тому вона швидко літає. Існує понад сімдесят видів жайворонків. Вони живуть по всьому світу, окрім Антарктиди та Австралії. Жайворонки люблять простір, тому в містах їх зустріти важко. Вони мешкають у степах. Пташки стрімко злітають угору до 3 км і дзвінко співають. їхня лунка пісня розноситься далеко довкола.
— Ще раз прочитайте слово жайворонок і запам’ятайте, як воно пишеться. Складіть із цим словом речення, запишіть. (Жайворонок здійнявся високо в небо.)
3. Самостійна робота (вправа 11)
— Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається? (Про виховання хлопчиків і дівчаток)
— Розкажіть, до чого вас привчають у родинах? (Мити посуд, прибирати після себе, виносити сміття, чистити взуття…)
— Знайдіть у тексті слова — назви дій. На які питання вони відпо¬відають? (Що робили? — Виховували, мати, виконували, переймали, прищеплювалися, вчилися)
— Змініть ці слова так, щоб вони відповідали на питання що робив? Запишіть їх. (Що робив? — Виховував, мав, виконував, переймав, прищеплювався, вчився.)
4. Фізкультхвилинка
VI. Підсумок уроку
— Що нового ви дізналися про слова — назви дій? (Вони зв’язуються зі словами — назвами предметів.)
— На які питання відповідають слова, що означають дію одного предмета? (Що робить? — пише; що робив? — писав; що робитиме? — писатиме)
— На які питання відповідають слова, що означають дію кількох предметів? (Що роблять? — читають; що робили? — читали; що робити-муть? — читатимуть)
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 15.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*